فرمانده ناوگروه ٨۶:

جهانیان مبهوت دانش و توان ایرانی‌ها در حوزه‌ فناوری دریانوردی هستند 

امیر دریادار دوم «فتاحی» گفت: ناوگروه ٨۶ کوشید ظرفیت‌های ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ایران را در عرصه‌های مختلف از بالقوه به بالفعل تبدیل کند.
کد خبر: ۶۷۳۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶ - 15June 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از هرمزگان، نهمین همایش نهضت خاطره‌گویی دفاع مقدس با حضور سرلشکر پاسدار «سیدیحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی، سردار پاسدار «علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه، سردار «تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه،  امیر سرتیپ «پورشاسب» و دیگر فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس در دانشکده فرماندهی و مدیریت دافوس سپاه برگزار شد.

امیر دریادار دوم «فرهاد فتاحی» فرمانده ناوگروه ٨۶ در این همایش، اقدام نیروی دریایی راهبردی ارتش نسبت به اعزام دو فروند یگان شناور رزمی ناوبندر مکران و ناوشکن تمام ایرانی دنا به آب‌های اقیانوسی و بین المللی در قالب ناوگروه ٨۶ را در راستای اجرای فرمان فرمانده معظم کل قوا مبنی بر اعزام ناوگروه به آب‌های دوردست عنوان کرد و اظهار داشت: این ناوگروه پس از ۲۳۲ روز دریانوردی و پیمایش ۳۵ هزار مایل به عبارتی ۶۵ هزار کیلومتر پیرامون کره زمین و پهلوگیری به ۵ بندر و عبور از همه اقیانوس‌ها در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به بندرعباس و منطقه یکم نیروی دریای پهلو گرفت.

فرمانده ناوگروه ٨۶، در جمع فرماندهان، پیشکسوتان و مسئولین حاضر، با اشاره به نقش و جایگاه مهم ژئوپلیتیک و جایگاه ژئواستراتژیک کشورمان در تمام نظریه‌های راهبردی داخلی و خارجی، اضافه کرد: در طول این سال‌ها نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند تا ظرفیت‌های ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ایران را در عرصه‌های مختلف از بالقوه به بالفعل تبدیل کرد. و ماموریت ناوگروه ۸۶ یکی از مصادیق این اقدامات است.

دریادار دوم فتاحی، سه درس خداشناسی، انقلاب و حضور امنیت ساز را از عناوین مهمی برشمرد که مقام عظمای ولایت در شرفیابی کارکنان ناوگروه ۸۶ در مرداد سال گذشته بیان فرمودند و در ادامه افزود: حضرت آقا، حضور در مناطق دوردست در اقصا نقاط اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس را کمک به امنیت کشور بر شمردند.

امیر دریادار دوم فتاحی، ماموریت ناوگروه ٨۶ را در بالاترین سطح رزم نامتقارن در مواجهه با دشمن دانست و افزود: در شرایط جدید بازدارندگی، رزم به سمت نامتقارن رفته است و بهترین حالت عدم تقارن در صحنه رزم، بازی در زمین حریف با قواعد خودی است، دقیقاً کاری که از ابتدای حرکت ناوگروه ٨۶ تا انتهای آن اتفاق افتاد. در زمین حریف با عقاید خودمان و در بالاترین سطح عدم تقارن، ماموریت انجام دادیم.

فرمانده ناوگروه ٨۶ ابراز داشت: عدم تقارن ماموریت ناوگروه ٨۶ در محیط دریا، علی الخصوص زمانی که در حیاط خلوت آمریکا بودیم، باعث ایجاد عدم قطعیت شد و با آن ابهام آفرینی‌هایی که برای دشمن داشتیم، در فرایند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دشمنان تغییر ایجاد شد.

امیر فتاحی، تعریف استاندارد های عملیاتی جدید در ناوگروه ٨۶ را یکی از مهمترین دستاوردهای آن ناوگروه عنوان کرد و افزود: علی رغم تحلیل ها و نظریات کارشناسان که برای عبور از عرض اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام نیاز به ناو شکنی حداقل با ۶ الی ۸ هزار تن وزن با مخازن سوخت بالا جهت تداوم دریانوردی، ما آمدیم فراتر از استانداردها، مدل های جدیدی تعریف کردیم و با ناوشکن دنا با وزن ١۵٠٠ تن دل به دریاها و اقیانوس ها زدیم.

فرمانده ناوگروه ٨۶، استانداردهای تعریف شده برای ناوگروه را فراتر از استانداردهای دشمن توصیف کرد و گفت: توان ما در به کارگیری تجهیزات به شکلی بود که استانداردها را عوض کردیم و آنجا ما اقتدار جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشتیم و برآورد حریف را به هم زدیم.

وی افزود: با قطعیت می‌گویم هیچ کشوری نمی‌تواند به این سبک و تجهیزاتی که ما دریانوردی کردیم دریانوردی کند، چرا که ما پس از ترک بندر جاکارتا کشور اندونزی و پشت سر گذاشتن مدت ۴ماه دریانوردی ممتد، با گذر از طولانی ترین بخش از عرض اقیانوس آرام، به بندر ریودوژانیرو برزیل پهلوگرفتیم و هیچ کشوری نمی‌تواند با یک ناو شکن ١۵٠٠ تنی در اقیانوس‌ها دریانوردی کند و هیچ وقت این کار را نمی‌کند.

دریادار دوم فتاحی، بیان داشت: آمریکایی ها از حضور ناوگروه ٨۶ در سواحل قاره آمریکا خشمگین بودند و برزیلی ها را برای لغو پهلوگیری ناوگروه ایرانی به بندر ریودوژانیرو تخت فشار قرار دادند، بالاخره با وجود تمام فشارهای غربی ها و تلاش وزارت امور خارجه کشورمان ناوگروه طی مراسمی به ریودوژانیرو پهلوگرفت.

فرمانده ناوگروه ٨۶ گفت: با وجود سنگ اندازی های غربی ها،  دیدارهایی با مسوولین نیروی دریایی برزیل داشتیم.

دریادار دوم فتاحی ادامه داد: در آن دیدار، فرمانده ارشد برزیلی، کار ناوگروه را بسیار بزرگ و جسورانه دانست و بیان کرد: زمانی بنده فرمانده ناوگروه در خلیج فارس بودم و من قدرت نیروی دریایی ایران را دیدم و خوب می‌دانم که مردم ایران بسیار جسور و توانمند هستند ولی ما این فکر را نمی‌کردیم که شما بخواهید این مسیر طولانی را دریانوردی کنید و از عرض اقیانوس آرام عبور کنید چرا که ما بر شرایط اقیانوس آرام واقفیم و خودمان از دریانوردی در آن اقیانوس هراس داریم.

دریاداردوم فتاحی، فرمانده برزیلی را از کار بزرگ و مسیر پر مخاطره ناوگروه ٨۶ بسیار متعجب و بهت زده توصیف کرد و افزود:  فرمانده برزیلی، آموزش بالا، جسارت و تاب آوری کارکنان ناوگروه ٨۶ را بسیار مهم و مقتدرانه توصیف کرد که ابهامات زیادی از نحوه پشتیبانی، سوختگیری، ارتباط با مرکز فرماندهی و مسیر دریانوردی در ذهنش بوجود آمده بود.

فرمانده ناوگروه ٨۶ یکی از مهمترین ابهاماتی که در مأموریت برای دشمن پیش آمد را نحوه ارتباط مستمر با مرکز فرماندهی در کشورمان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه ما به ماهواره و زیرساخت خاصی متصل نبودیم، دشمن به این امید بود که در میانه اقیانوس آرام قطع ارتباط بشویم ولی بگونه ای سناریوها را بررسی کردیم که همچنان دشمنان مبهوت از دانش و توان ایرانی ها در  حوزه های مختلف دریانوردی بخصوص ارتباطات هستند.

دریادار دوم فرهاد فتاحی، هدف  از تحریم ناوگروه توسط آمریکا را به انزوا کشاندن نیروی دریایی ایران دانست و تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا می‌خواست با تحریم ناوگروه ٨۶ باعث جلوگیری پهلوگیری ما به بنادر کشورها بشود و تمام تلاش خود را کرد تا نیروی دریای ایران را منزوی کند و ما با پهلوگیری به بندر ریودوژانیرو برزیل تصور آمریکا را فروریختیم و به هیبت و ذهنیتش ضربه بزنیم، به شکلی ضربه خورد که در ادامه مسیر پیگیر اینکه به بندری برویم یا نرویم نشد چرا که هدفی که به دنبالش بود به آن هدف نرسید.

این مسئول یادآور شد: ما در این ماموریت تحریم را دور نزدیم بلکه به تحریم حمله کردیم یعنی نیامدیم از آنجایی که تحریممان کردند دور بزنیم و برگردیم، مسیر را محکم‌تر ادامه دادیم و وارد بندر ریودژانیرو شدیم.

دریادار دوم فتاحی، با تشکر از عزیزانی که در وزارت امور خارجه حضور دارند به خصوص شهید بزرگوار امیر عبداللهیان، گفت: با زحمات عزیزان در وزارت امور خارجه و بخصوص سیدالشهدای دیپلماسی امیر عبداللهیان، مراسم ۱۲۰مین سالگرد شروع روابط دیپلماتیک ایران و برزیل با حضور مقامات سیاسی و نظامی دو کشور بر عرشه ناوشکن دنا در بندر ریودوژانیرو برگزار شد. 

همچنین در این همایش، سرلشکر پاسدار صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی، سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، همسر مکرمه سردار شهید باقری‌ به ایراد خاطره و سخنرانی پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار